Tematy numeru

• Hipermobilność – sprawdź, czy dotyczy twoich pacjentów

Hipermobilność to zaburzenie tkanki łącznej, które może przysporzyć nie lada problemów, wpływając bezpośrednio na aparat ruchu. Mowa nie tylko o towarzyszących dolegliwościach bólowych, ale także możliwych urazach stawowych na skutek niekontrolowanego ruchu zwłaszcza w krańcowych zakresach. Poznaj rodzaje, symptomy i sposoby na radzenie sobie z tym problemem.

• Technika Alexandra – poznaj jej możliwości terapeutyczne

Metoda Alexandra będzie pomocna dla każdego, kto chce zacząć się swobodniej poruszać, siedzieć, lepiej posługiwać się głosem, pozbyć się bólu przeciążeniowego, czy nauczyć się relaksować i odpoczywać. Dzięki zastosowaniu tej metody ciało szybciej i efektywniej nauczy się postawy i aktywności bez dodatkowych napięć.
  • Jak sobie radzić z zaburzeniami oddychania w czasie snu

Dobry sen, obok zbilansowanej diety i aktywności fizycznej, jest jednym z trzech podstawowych filarów życia. Niestety konsekwencją współczesnego życia są coraz częściej występujące problemy ze snem. Wpływa na to wszechobecny stres, nieregularny tryb życia, mała ilość ruchu, ograniczony dostęp do naturalnego światła oraz coraz częstsza i nadmierna ekspozycja na światło niebieskie, emitowane z telefonów, komputerów i telewizorów. Jak można temu zaradzić?
  • Pacjenci z problemami z nietrzymaniem moczu – dlaczego warto stosować u nich terapię metodą Vojty

Nietrzymanie moczu jest zdefiniowane jako mimowolna utrata moczu. Do czynników ryzyka sprzyjających jego powstaniu należą: ciąża, seks, nadwaga, wiek, depresja, spożywanie zbyt małej ilości płynów, kaszel, tryb pracy fizycznej związany z podnoszeniem ciężarów, nawracające infekcje dróg moczowych. Jak temu zapobiegać?
  • Otyłe dzieci – czy to przyszli pacjenci gabinetów fizjoterapeutycznych

Otyłość stanowi szósty pod względem ważności czynnik ryzyka odpowiedzialny na liczbę zgonów na świecie. Coraz częściej jest spotykana u dzieci i młodzieży, wywierając niekorzystny wpływ na rozwój i kształtowanie ich układów narządów, w tym układu ruchu. Prognozuje się, że otyłe dzieci będą stanowić coraz liczniejszą grupę pacjentów fizjoterapeutów. Jak temu zapobiec?
  • Jak przekazywać pacjentom informacje o ich stanie zdrowia

Niepewność i brak informacji prowadzą często do tworzenia najczarniejszych scenariuszy, co może dodatkowo potęgować stres. Twoją rolą jako specjalisty jest zapewnienie pacjentowi komfortu i poczucia bezpieczeństwa, tak aby w pełni zrozumiał twój komunikat i dalsze zalecenia. A wszystko zaczyna się od właściwej komunikacji. Oto kilka wskazówek o czym warto pamiętać.
  • Czy warto, aby fizjoterapeuta miał szerokie portfolio usług

Coraz częściej w ofertach gabinetów fizjoterapeutycznych można dostrzec naprawdę szeroki, wręcz zaskakujący wachlarz oferowanych usług. Portfolio bywa tak skonstruowane, by zadośćuczynić potrzebom osób w każdym wieku z najróżniejszymi dolegliwościami, którzy trafią do fizjoterapeuty nie tylko dla wsparcia leczenia ustalonego ze specjalistą lekarzem, ale wybierają jego gabinet zamiast lekarskiego. Ale czy to się opłaca?

Lipiec 2019 - Nr 8 (30)
okładka AFO 30