Dla przykładu: wywiad prowadzony przy przyjęciu do szpitala nie jest w całości wpisany do dokumentacji, brak jest uwzględnienia prowadzonej konsultacji specjalistycznej lub wykonanych badań albo są wpisane badania, których nigdy nie wykonano. Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania pacjent ma prawo żądać, aby przy błędnej adnotacji w dokumentacji zamieszczono adnotację o przyczynie błędu oraz datę i oznaczono osobę dokonującą adnotacji. Oznacza to sprostowanie dokumentacji.
Sprostowanie dokumentacji medycznej – jakie mogą być konsekwencje błędów
Pacjent odkrył, że w jego dokumentacji medycznej nie wszystko jest wpisane lub wpisane są informacje o zdarzeniach, których nie było. Co robić w takiej sytuacji?
Niestety zgodnie z prawem poprzednia błędna adnotacja zostaje dalej wpisana, ale z informacją, że jest inaczej niż zostało to zapisane. Problem niestety powstaje, gdy szpital, a właściwie lekarz, który dokonał wpisu, nie chce go zmienić. Pacjent nie ma środka prawnego do dochodzenia sprostowania dokumentacji poza szpitalem. Może spróbować złożyć zawiadomienie do prokuratury, że wpis sfałszowano, ale to nie przyniesie rezultatu w postaci sprostowania wpisu. Może też założyć sprawę sądzie o zobowiązanie do złożenia określonego oświadczenia przez lekarza. Gdy lekarz podtrzymuje swoje zdanie, pacjent może dążyć do tego, aby mu wykazać, że nie ma racji. Może to poprzeć dowodami, zwłaszcza zeznaniami świadków i dokumentami. Błędna dokumentacja medyczna będzie mieć wpływ na wynik sprawy o odszkodowanie medyczne, gdyż na jej podstawie opinie będą wydawać biegli sądowi.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur