5 przepisów, które powinny się znaleźć w każdej umowie o dyżur pod telefonem

Ostatnio zwróciło się do mnie dwóch lekarzy, którzy chcą zawrzeć umowę z podmiotem leczniczym na pełnienie dyżurów pod telefonem. Użytkownicy poprosili mnie, nawiązując do jednego z moich wpisów o umowach, o wskazanie najważniejszych z ich punktu widzenia postanowień umowy o pełnienie dyżuru pod telefonem. Odpowiadając na tę prośbę, zamieszczam 5 przepisów, które moim zdaniem powinny się znaleźć w każdej umowie o pełnienie dyżuru pod telefonem.


1. „Numerem do kontaktu ze Zleceniobiorcą w sytuacji konieczności wezwania na dyżur jest [wpisujemy numer lekarza]” – zawsze wskaż numer lekarza, na który mają dzwonić z podmiotu leczniczego w celu wezwania na dyżur. Ma to na celu uniknięcie nieporozumień co do numeru, pod którym powinien przebywać lekarz.

2. „Wezwanie Zleceniobiorcy do podmiotu leczniczego zawsze jest potwierdzone SMS-em o treści: «Potwierdzamy wezwanie do szpitala». SMS jest wysłany do lekarza najpóźniej w ciągu 5 minut od wezwania telefonicznego” – przepis taki zamieść w umowie z tego powodu, żeby nie było wątpliwości, czy lekarz był wzywany do szpitala czy nie. Niekiedy bowiem się zdarza, że do lekarza dyżurującego pod telefonem może dzwonić lekarz ze szpitala z zupełnie inną sprawą. W sytuacji sprawy spornej SMS może mieć znaczenie rozstrzygające o tym, czy doszło do wezwania lekarza na dyżur.

3. „Zleceniobiorca ma obowiązek stawić się na dyżur w ciągu [wpisujemy liczbę minut potrzebną na dojazd] minut” – określ czas, w którym lekarz powinien się stawić na dyżur. Ma to na celu zabezpieczenie w sytuacji ewentualnego sporu lekarza przed zarzutem, że zbyt długo jechał na dyżur.

4. „Zleceniobiorca pełni dyżur pod telefonem w dniu, wynikającym z uzgodnionego przez Strony harmonogramu, od godziny [konkretna godzina] do godziny [konkretna godzina]” – ten przepis jest ważny, ponieważ określa sposób ustalania dyżurów pod telefonem (harmonogram) oraz precyzuje godziny, w których lekarz powinien być dostępny.

5. „Osobą uprawnioną do wezwania Zleceniodawcy na dyżur jest: kierownik podmiotu leczniczego, zastępca dyrektora ds. medycznych, ordynator oddziału [nazwa] oraz lekarz dyżurny oddziału [nazwa] lub osoba działająca na jego polecenie” – sprecyzuj, kto może wezwać lekarza na dyżur, żeby nie było wątpliwości, że lekarz miał obowiązek stawić się w podmiocie leczniczym na to wezwanie.

Zamieść te wpisy w umowie o pełnienie dyżurów pod telefonem, ponieważ precyzują one te sytuacje, w których najczęściej dochodzi do sporów między zleceniodawcą dyżuru (podmiotem leczniczym) a zleceniobiorcą (lekarzem).

Autor: Radosław Tymiński Wpis pochodzi z bloga prawa lekarza, dokumentacja medyczna

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy