W początkowych latach rozwoju dziecka zabawa jest praktycznie równoznaczna z życiem i funkcjonowaniem. Oto zestaw w formie listy, który – jako fizjoterapeuta – możesz wykorzystać w pracy z małymi pacjentami z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
W kwestii zaburzeń integracji sensorycznej wiemy o „poszukiwaczach sensorycznych”. Są to osoby, które potrzebują dużej ilości stymulacji i silnych bodźców do tego, by ich mózg działał w zrównoważony sposób. Te zaburzenia łącza się z trudnością w utrzymaniu skupienia na wykonywanym zadaniu. Czy jednak istnieje możliwość rozwinięcia mózgu „poszukiwacza sensorycznego” w ekstremalnego pasjonata? Czy można wypracować techniki poprawiające koncentrację?
Pamiętając o różnych rodzajach reakcji, które może spowo dować dotyk, fizjoterapeuta powinien go dawkować rozsądnie i wsłuchać się w potrzeby pacjenta dziecka. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o rodzajach zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci.
Bazowym systemem rozwojowym oprócz układu dotykowego jest układ przedsionkowy i proprioceptywny. Dowiedz się, dlaczego sprawne funkcjonowanie tych systemów jest kluczowe dla właściwego rozwoju dziecka. Ta wiedza i świadomość umożliwi Ci na jeszcze pełniejsze i bardziej celowe przeprowadzenie terapii.
Proces przetwarzania sensorycznego odbywa się na różnych poziomach naszego mózgu. Dobrą wiadomością jest to, że przez właściwy dobór terapii, fizjoterapeuta wraz z rodzicem mogą pomóc dziecku osiągnąć jak najlepszy dla niego sposób funkcjonowania w życiu codziennym. Poznaj szczegóły.
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip