Lekarz, wypisując receptę, na której co najmniej jeden lek jest refundowany, musi pamiętać, że taka recepta podlega kontroli NFZ. Po zmianie przepisów, od 1 czerwca, może być podwójnie ukarany - z jednej strony zwrotem nienależnej refundacji wraz z odsetkami, z drugiej zaś strony karą pieniężną w wysokości równowartości kwoty refundacji za okres objęty kontrolą. Poznaj szczegóły.
Z e-booka dowiesz się:
Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, którą podpisał prezydent, ujednolica charakter i wysokość kar z tytułu błędnego określenia poziomu refundacji recept. Oznacza to, że wszystkie podmioty podlegające kontroli NFZ będą traktowane na takich samych zasadach. Nowelizacja ogranicza też katalog sytuacji podlegających karom administracyjnym.
Ustawa dodaje do ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw przepis przejściowy, na podstawie którego NFZ nie będzie pobierał lub dochodził kar określonych w wystąpieniach pokontrolnych kończących postępowania prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy, których wartość jednorazowo nie przekracza 500 zł.
Ustawa wchodzi w życie 1 czerwca 2019 r.
Dotychczas tylko część placówek medycznych regulowała w umowach z pacjentami ich odpowiedzialność za roszczenia NFZ związane m.in. ze stwierdzeniem braku uprawnienia do skorzystania z refundacji przez pacjenta czy wypisania recepty nieuzasadnionej udokumentowanymi względami medycznymi. Co się zmieni po 1 czerwca?
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zakłada zmianę katalogu warunków niezbędnych do nałożenia kar administracyjnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Chodzi o zrównanie sytuacji świadczeniodawców posiadających umowę z NFZ i osób uprawnionych do wystawiania recept refundowanych, które nie mają takiej umowy, a również podlegają kontroli.
Dzięki nowym przepisom, kary – będące konsekwencją nieuprawnionej ordynacji leków refundowanych (np. niezgodnej z uprawnieniami świadczeniobiorcy lub osoby wystawiającej receptę) – będą ujednolicone pod względem charakteru i wysokości.
Projekt zakłada również wprowadzenie przepisu określającego jednoznacznie sposób postępowania w przypadku kar określonych w wystąpieniach pokontrolnych kończących postępowania prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, których wartość jednorazowo nie przekracza 500 zł.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 31 maja 2019 r.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożyła pierwszą karę w wysokości ponad 943 tys. zł za niedopełnienie obowiązku informacyjnego. Sprawdź, jakie wnioski płyną z tej sprawy dla placówek medycznych i czego unikać, aby nie narazić się na podobne konsekwencje.
Korupcja niekorzystnie wpływa na stabilność i bezpieczeństwo społeczeństwa. Obniża poziom zaufania obywateli do państwa. Jednym z sektorów istotnych z perspektywy działalności korupcyjnej jest ochrona zdrowia. Jakie zachowania, które pozornie mogą się nie kojarzyć ze zjawiskiem korupcji, w rzeczywistości rodzą odpowiedzialność karną za przestępstwo łapownictwa?
Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędy medyczne z roku na rok jest coraz poważniejszym zagrożeniem wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Poznaj orzecznictwo w tym zakresie i wnioski, jakie wynikają z wyroków sądów dla codziennej pracy medyków.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!