Co zrobić z rzeczami zmarłych na COVID-19, które pozostały w szpitalu
Postępowanie z rzeczami zmarłego na COVID-19 z jednej strony musi uwzględniać wymogi bezpieczeństwa personelu medycznego i innych pacjentów, z drugiej, respektować reguły prawa prywatnego dotyczące dziedziczenia. Sprawdź, jak należy przechowywać i kiedy oddać rodzinie rzeczy pacjenta zmarłego w wyniku COVID-19.
Zakaz odwiedzin w czasie pandemii – co zapewnić pacjentowi
Stan pandemii wirusa SARS-CoV-2 spowodował wprowadzenie zakazu odwiedzin w szpitalach. Dowiedz się, jak w tym czasie uregulować kwestię praw pacjenta do kontaktu z bliskimi.
Poznaj nowe zasady prowadzenia eksperymentów medycznych
Od 1 stycznia 2021 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące eksperymentu medycznego, które kładą duży nacisk na poszanowanie praw pacjentów, Sprawdź, jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
Jak usprawnić obsługę pacjentów w dobie pandemii
W dobie pandemii zadaniem menedżerów jest zorganizowanie funkcjonowania placówek opieki zdrowotnej w taki sposób, aby przy uwzględnieniu warunków lokalowych, dostępnych środków materialnych oraz charakteru i zakresu udzielanych świadczeń zapewnić bezpieczeństwo pacjentom i personelowi. Oto, co możesz zrobić.
Jak przestrzegać prawa do świadczeń pacjenta
Prawo do świadczeń zdrowotnych to prawo pacjenta, które jest nieprzestrzegane w Polsce w wysokim stopniu – tak wynika ze sprawozdania Rzecznika Praw Pacjenta dotyczącego przestrzegania praw pacjenta w Polsce za 2019 rok. Jak można poprawić tę sytuację w placówkach medycznych?
Jak uczyć lekarzy dobrej komunikacji z pacjentem
Pacjent marzy o tym, by trafić do troskliwego lekarza, który wykaże się empatią. Wtedy łatwiej mu poddać się leczeniu i przekonać się, że trafił w dobre ręce. Jak menedżerowie mogą kształtować taką postawę u swoich lekarzy?
Czy o chorobie dziecka trzeba informować matkę i ojca
Ojciec, któremu wraz z jego partnerką nie udzielono przysługującej im informacji o stanie zdrowotnym mającego się urodzić dziecka, powinien być uważany także za pacjenta i przysługują mu z tego tytułu roszczenia – także finansowe – od placówki medycznej, która uchybiła temu obowiązkowi. Sprawdź dlaczego.
Znaczenie komunikacji w dobie pandemii
W czasie epidemii musisz zwrócić szczególną uwagę na sposób komunikacji z pacjentami – nie wystarczą tylko informacje na drzwiach przychodni i w Internecie. Koniecznie zadbaj o dostępność rejestracji telefonicznej, jeśli to możliwe, uruchom teleporady dla pacjentów. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić.
Prawo do świadczeń – co jest najważniejsze, aby go przestrzegać
Przyzwyczailiśmy się, że prawa pacjenta są bardzo ważne i muszą być respektowane przez podmioty ochrony zdrowia oraz ich pracowników. Wiemy, że za zbiorowe naruszanie praw pacjenta nakładane są wysokie kary. Co jednak w czasie, gdy przestrzeganie praw pacjenta jest technicznie niewykonalne?
Jak nie naruszać intymności pacjenta
Jeśli na korytarzu słychać dobiegające z gabinetu rozmowy pacjenta z lekarzem, może to narazić placówkę na konsekwencje – pacjent może zgłosić łamanie jego praw związanych z poszanowaniem godności i intymności do Rzecznika Praw Pacjenta, a nawet do sądu. Sprawdź, jak unikać takich sytuacji.