Obecnie ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawiera definicję skierowania, która zakłada, że jest to dokument w postaci elektronicznej, natomiast w enumeratywnie wskazanych przypadkach ma postać papierową. Zastosowana typologia nie jest jednak właściwa i budzi liczne wątpliwości interpretacyjne, bowiem katalog skierowań w postaci papierowej ma niejednolity charakter. Z dodawanego art. 59aa ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach będzie wynikać, jakie skierowania będą miały postać elektroniczną. Będą to skierowania na ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, na leczenie szpitalne oraz na następujące badania diagnostyczne - na badania medycyny nuklearnej, na badania tomografii komputerowej, na badania rezonansu magnetycznego, na badania endoskopowe przewodu pokarmowego, na badania echokardiograficzne płodu.
Będą zmiany w listach oczekujących
W czwartym kwartale 2018 roku ma się rozpocząć pilotaż e-skierowania w ramach Platformy P1. Dlatego konieczna jest modyfikacja części przepisów dotyczących zasad udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w obszarze skierowań i list oczekujących. Oto, co ma się zmienić.
Docelowo katalog skierowań w postaci elektronicznej wraz z rozwojem Platformy P1 może być stopniowo poszerzany na inne rodzaje skierowań.
W obowiązujących przepisach brakuje regulacji wskazującej na sposób dokonywania wpisu na listę oczekujących na udzielnie świadczenia w przypadku skierowania w postaci elektronicznej.
Modyfikacja dotyczy przepisów ustawy o świadczeniach w zakresie posługiwania się przez pacjentów e-skierowaniem. Gdy pacjent otrzyma skierowanie w postaci elektronicznej, po tym jak udostępni wybranemu świadczeniodawcy klucz dostępu albo kod dostępu do skierowania w postaci elektronicznej oraz PESEL, a w przypadku osoby, która nie ma nadanego numeru PESEL – serii i numeru paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, świadczeniodawca wpisze pacjenta na listę oczekujących na udzielenie świadczenia przez określenie odpowiedniego statusu skierowania w systemie teleinformatycznym Platformy P1 (w art. 20 dodaje się ust. 2ab).
Brakuje też regulacji dotyczącej zasad wpisywania pacjentów na listę oczekujących na podstawie skierowania w postaci elektronicznej, w przypadku braku dostępu do systemu teleinformatycznego. W przypadku braku dostępu do systemu teleinformatycznego wpisanie na listę oczekujących na udzielenie świadczenia będzie następowało na podstawie informacji o wystawionym skierowaniu, o której mowa w art. 59b ust. 1 ustawy o świadczeniach.
Dotychczasowe rozwiązania dotyczące list oczekujących zobowiązywały świadczeniodawców do gromadzenia danych tylko o pacjentach pierwszorazowych, co nie pozwalało na pełne monitorowanie prawidłowości procesu udzielania świadczeń u danego świadczeniodawcy.
Dlatego planuje się wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym w harmonogramie przyjęć będą rejestrowane dane dotyczące wszystkich osób oczekujących na świadczenie niezależnie od powodu oczekiwania.
Problemem jest też to, że duża liczba pacjentów nie zgłasza się do świadczeniodawców w ustalonych terminach, co zmniejsza jednocześnie dostępność do świadczeń osób, które chciałyby skorzystać ze świadczeń u danego świadczeniodawcy.
W dodawanym art. 23b ustawy o świadczeniach (art. 2 pkt 5 projektu ustawy) nałożono na wszystkich świadczeniodawców obowiązek przypominania pacjentom o terminie wyznaczonym terminie udzielenia świadczenia.
Ponadto doprecyzowaniu podlegają przepisy dotyczące:
-
wydawania produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych na podstawie recepty w postaci elektronicznej w zakresie wskazania, że produkty te wydawane są po udostępnieniu klucza dostępu albo kodu dostępu oraz numeru PESEL, a w przypadku jego braku – serii i numeru paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
-
uprawnień pielęgniarek i położnych w zakresie uprawnień do wystawiania recept i zleceń na wyroby medyczne, niezbędnych do kontynuacji leczenia, w przypadku pielęgniarek i położnych posiadających dyplom ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo oraz pielęgniarek i położnych posiadających tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa;
-
realizacji zleceń na wyroby medyczne w zakresie wskazania możliwości korzystania z uprawnień dodatkowych przez kobiety w ciąży do dnia porodu (zamiast do dnia upływu przewidywanego terminu porodu) oraz w zakresie przedłużenia okresu, w którym jest możliwe wystawianie, potwierdzanie i realizowanie zleceń na dotychczasowych zasadach o 6 miesięcy, tj. do 1 lipca 2019 r.;
-
udostępniania elektronicznej dokumentacji medycznej, której jednym z głównych elementów będzie e-skierowanie (art. 26 ust. 5 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przez wskazanie obok ustawy o systemie również ustawy o świadczeniach i Prawa farmaceutycznego.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur