Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór nad przestrzeganiem warunków higieniczno-sanitarnych. Chodzi tu zarówno o warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jak i wymagania dotyczące sprzętu oraz personelu medycznego.
Co może kontrolować sanepid w placówce medycznej
Z pewnością znasz ten cytat z Benjamina Franklina: „Na tym świecie pewne są tylko: śmierć i podatki.” Jeżeli jednak wykonujesz działalność leczniczą, do tej listy spokojnie możesz dodać kontrolę sanepidu, czyli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Główne obszary zainteresowania sanepidu w przypadku podmiotów wykonujących działalność leczniczą to:
- warunki higieniczno-sanitarne pomieszczeń i urządzeń;
- bezpieczeństwo radiologiczne;
- kontrola epidemiologiczna.
Kontrola pomieszczeń
Jak wiesz, wymagania i warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia Twojego gabinetu, przychodni, lub innej placówki medycznej, są określone przepisami.
Inspektorzy będą zatem interesowali się, czy pomieszczenia i urządzenia, z których korzystasz, spełniają wymogi z tego rozporządzenia. Chodzi to m.in. o takie kwestie, jak:
- bieżąca czystość, w tym czystość mikrobiologiczna;
- postępowanie z odpadami, w tym w szczególności odpadami medycznymi;
- wyposażenie w środki higieny;
- stan techniczny sprzętu i urządzeń;
- postępowanie ze sprzętem jednorazowego oraz wielorazowego użytku – terminy ważności, sposób przechowywania;
- dezynfekcja i sterylizacja urządzeń;
- procedury higieniczne i nadzór nad utrzymaniem czystości.
Kontrola radiologiczna
Inspektorzy będą sprawdzali przede wszystkim zgodność funkcjonowania aparatury emitującej promieniowanie jonizujące, czy pracowni RTG z przepisami, w szczególności chodzi o zgodność z przepisami prawa atomowego i przepisami wykonawczymi. Badane będą przede wszystkim:
- zezwolenia na wykorzystywanie aparatów RTG, czy uruchomienie pracowni RTG;
- wykonywanie obowiązków inspektora ochrony radiologicznej – czy dana osoba posiada uprawnienia do pełnienia tej funkcji;
- legalność i stan techniczny urządzeń emitujących promieniowanie jonizujące;
- stan techniczny pracowni RTG;
- kwalifikacje personelu;
- prawidłowość procedur medycznych związanych z wykorzystywaniem urządzeń emitujących promieniowanie w działalności leczniczej.
Kontrola epidemiologiczna
Na placówkach medycznych oraz na kierownikach podmiotów wykonujących działalność leczniczą ciąży wiele obowiązków dotyczących zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym. Kontrola epidemiologiczna dotyczy właśnie realizacji tych obowiązków.
Inspektorzy sanepidu skoncentrują się na ocenie, czy system nadzoru epidemiologicznego w Twojej placówce funkcjonuje prawidłowo. Szczególnie istotne są funkcjonujące w Twojej placówce procedury dotyczące między innymi
- oceny ryzyka zakażeń,
- monitorowania czynników alarmowych
- systemu zapobiegania i zwalczania zakażeń – szczególnie istotne w przypadku podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne.
Zakres kontroli – jak go ustalić?
O tym, co konkretnie będzie interesowało inspektorów dowiesz się z zawiadomienia o zamiarze wszczęcia i przeprowadzenia kontroli. Jest to dokument, który inspekcja powinna Ci doręczyć przed wszczęciem kontroli. Spośród wszystkich elementów, jakie takie zawiadomienie powinno zawierać, jednym z najistotniejszych jest tzw. „zakres przedmiotowy kontroli” – czyli określenie, co inspektorzy zamierzają sprawdzać.
Przykładowy zakres kontroli może wyglądać na przykład tak:
“Zakres przedmiotowy kontroli: stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń i urządzeń, dezynfekcja i sterylizacja urządzeń, czystość bieżąca, gospodarka odpadami.”
Określenie zakresu przedmiotowego kontroli jest o tyle istotne, że pozwoli Ci właściwie przygotować się do kontroli. Pamiętaj jednak, że na przygotowanie masz niewiele czasu.
Termin na wszczęcie kontroli
Kontrola może rozpocząć się po upływie 7 dni od otrzymania zawiadomienia, Co istotne – przy obliczaniu tego terminu liczymy nie tylko dni robocze, ale również dni wolne od pracy.
Pamiętaj też, że termin 7-dniowy liczy się od daty doręczenia kontrolowanemu podmiotowi zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Nieważne jest zatem, jaka data widnieje na zawiadomieniu. Ważne jest kiedy zostało ono doręczone.
Uprawnienia inspektorów
W trakcie kontroli inspektorzy mogą naprawdę wiele. Mają prawo w szczególności do:
- wstępu do pomieszczeń i obiektów;
- żądania pisemnych lub ustnych informacji;
- wzywania i przesłuchiwania osób;
- żądania okazania dokumentów oraz wydania wszelkich danych;
- pobierania próbek do badań laboratoryjnych
Co istotne – wszystkie powyższe czynności inspektorzy mogą podejmować wyłącznie wówczas, gdy są one związane z zakresem przedmiotowym kontroli.
Tak, czy inaczej, zakres uprawnień inspektorów jest dość szeroki. Warto zatem do kontroli sanepidu w podmiocie leczniczym przygotować się rzetelnie.
Wpis pochodzi z bloga Prawo dla zdrowia prowadzonego przez autora.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur