Bartłomiej Chmielowiec. Jak nowy model kompensacji szkód medycznych wpłynie na działalność placówek medycznych?

/appFiles/site_102/images/autor/s0DQ6hCJ3acUnRe.jpeg

Autor: Magdalena Pokrzycka-Walczak

Dodano: 8 grudnia 2023
Bartłomiej Chmielowiec. Jak nowy model kompensacji szkód medycznych wpłynie na działalność placówek medycznych?

Od 6 września 2023 r. w Polsce obowiązuje nowy model pozasądowego kompensowania szkód medycznych. Dowiedz się, jak wpłynie na codzienną pracę placówek medycznych, gdy pacjenci i rodziny pacjentów zyskali możliwość zgłaszania skarg do Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, którym zarządza Rzecznik Praw Pacjenta. Przeczytaj wywiad z Bartłomiejem Chmielowcem, Rzecznikiem Praw Pacjenta.

  • Procedura informowania placówki medycznej o skardze pacjenta do Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych zaczyna się od złożenia kompletnego wniosku o świadczenie kompensacyjne przez pacjenta. Rzecznik Praw Pacjenta podejmuje postępowanie administracyjne, w trakcie którego zbiera dokumentację medyczną od placówki medycznej i udziela informacji dotyczących przyznanego świadczenia.

  • W przypadku braku dostarczenia wymaganych informacji przez placówkę, Rzecznik Praw Pacjenta może nałożyć karę pieniężną do 50 tys. zł. Decyzję o karze podejmuje sam rzecznik po wnikliwym zbadaniu okoliczności naruszenia obowiązku, z uwzględnieniem okresu, stopnia oraz okoliczności naruszenia.
  • Procedura nałożenia kary pieniężnej obejmuje prawo placówki medycznej do wniesienia odwołania i skorzystania z procedury ponownego rozpatrzenia sprawy. W razie braku zgody na nałożoną karę, placówka może także złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

  • Warto zaznaczyć, że Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych ma na celu skrócenie czasu i kosztów postępowań oraz eliminację konieczności prowadzenia długotrwałych procesów sądowych, zachęcając do rozwiązania sporów pozasądowo.

  • Czytaj też:

  • Czytaj więcej wywiadów z najbardziej wpływowymi osobami w polskiej medycynie i systemie ochrony zdrowia w SerwisZOZ.pl»

Jaki jest tryb informowania placówki medycznej o skardze złożonej przez pacjenta lub rodzinę pacjenta do Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych?

Podstawą do rozpoczęcia przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowania administracyjnego – którego cel to ocena przesłanek wypłaty świadczenia kompensacyjnego i ewentualne ustalenie jego wysokości – jest złożenie kompletnego wniosku o przyznanie świadczenia kompensacyjnego. Postępowanie kończy wydanie decyzji. Najpierw jednak trzeba dokładnie ustalić stan faktyczny sprawy. Konieczne jest więc zgromadzenie niezbędnego materiału dowodowego. Rzecznik będzie w każdym takim przypadku występował do placówki medycznej, z której działalnością wiąże się wniosek, z prośbą o przesłanie dokumentacji medycznej pacjenta, a także udzielenie dalszych informacji czy wyjaśnień, jeśli będą niezbędne do rozpatrzenia wniosku. Rzecznik będzie też informował szpital o tym, że wypłacił świadczenie na rzecz wnioskodawcy. Dzięki temu placówka uzyska wiedzę, że osoba ta zrzekła się roszczeń odszkodowawczych wynikających ze zdarzenia medycznego. Taki bowiem skutek wiąże się ze złożeniem oświadczenia o przyjęciu przyznanego w decyzji rzecznika świadczenia. To jednak nie wszystko. Podmiot poinformowany o wypłacie świadczenia ma bowiem obowiązek przeprowadzić analizę przyczyn źródłowych zdarzenia medycznego oraz sformułować zalecenia i wdrożyć działania, które mają na celu zapobieżenie ponownemu wystąpieniu podobnego zdarzenia.

Postępowanie rozpoczęte przez właściwą jednostkę w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, czyli Departament Świadczeń Kompensacyjnych, związane jest z koniecznością przedstawienia przez kierownictwo konkretnej placówki medycznej dokumentacji medycznej. Czy dostępny jest katalog informacji, które administracja szpitala powinna złożyć? Jaki jest termin złożenia informacji?

To rzecznik będzie wskazywał w piśmie, jaki zakres informacji i wyjaśnień jest niezbędny do rozpatrzenia wniosku. Zgodnie z ustawą w piśmie rzecznika wskazany też będzie termin na realizację wniosku przez podmiot leczniczy, nie krótszy niż 14 dni.

Jakie są przesłanki przyznania świadczenia kompensacyjnego pacjentowi lub jego rodzinie?

Fundusz Kompensacyjny obejmuje zdarzenia medyczne, do których doszło w szpitalu, w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Chodzi o zdarzenia, do których doszło po utworzeniu funduszu, czyli nie wcześniej niż 6 września 2023 r. – chyba że o wcześniejszym zdarzeniu (np. zakażeniu szpitalnym czy uszczerbku wynikającym z zabiegu) wnioskodawca dowiedział się po tej dacie. Świadczenie kompensacyjne przysługuje z tytułu uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, zakażenia biologicznym czynnikiem chorobotwórczym albo śmierci pacjenta. Nie jest przy tym wymagane ustalenie winy podmiotu leczniczego, bo to jest przesłanką dochodzenia roszczeń na drodze cywilnej. W trybie administracyjnym realizowanym przez rzecznika istotne jest to, czy zdarzenia medycznego można było z wysokim prawdopodobieństwem uniknąć w przypadku udzielenia świadczenia zdrowotnego zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo zastosowania innej dostępnej metody diagnostycznej lub leczniczej. To właśnie tę okoliczność rzecznik ustala w ramach postępowania, opierając się na zebranej dokumentacji i pozyskanej opinii medycznej. Maksymalna wysokość świadczenia dla pacjenta to 200 tys. zł, a dla każdej z osób bliskich – 100 tys. zł. Kwoty te będą corocznie waloryzowane o poziom inflacji.

Co w sytuacji, gdy pacjent wyraził świadomą zgodę na przeprowadzenie danej procedury medycznej, a w następstwie jej zastosowania doszło do powikłań i w konsekwencji do zakażenia, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia i śmierci?

Przypisy odnoszą się do tej właśnie sytuacji. Nie będzie można uznać, że doszło do zdarzenia medycznego, jeżeli wystąpiły oczekiwane następstwa zastosowania metody, na którą pacjent wyraził świadomą zgodę. Jeśli zatem dojdzie do niezawinionego powikłania w ramach procedury medycznej, na którą pacjent wyraził w odpowiedniej formie zgodę, będąc wcześniej właściwie poinformowanym o istniejącym ryzyku i możliwych powikłaniach, nie może on liczyć na przyznanie świadczenia kompensacyjnego.

Najważniejsze informacje na temat Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych

1. Postępowanie administracyjne rozpoczyna się od złożenia wniosku o świadczenie kompensacyjne przez pacjenta. Placówka medyczna musi dostarczyć Rzecznikowi Praw Pacjenta dokumentację medyczną oraz wszelkie niezbędne informacje związane z wnioskiem. Po wypłaceniu świadczenia rzecznik informuje szpital, że pacjent zrezygnował z roszczeń odszkodowawczych.

2. Placówki, które nie dostarczą wymaganych informacji, mogą zostać ukarane grzywną do 50 tys. zł. Decyzję o karze podejmuje rzecznik.

3. Świadczenie dotyczy zdarzeń medycznych, do których doszło w szpitalu po 6 września 2023 r. Świadczenie przyznaje się za uszkodzenie ciała, rozstroju zdrowia, zakażenie lub śmierć pacjenta. Nie wymaga się ustalenia winy placówki medycznej.

4. Jeśli pacjent świadomie wyraził zgodę na procedurę medyczną, która doprowadziła do powikłań, nie ma prawa do świadczenia kompensacyjnego.

5. Placówki mają prawo odwołać się od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej. Mogą złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Mimo stosowania innowacyjnych metod i rozwoju technologii medycznych nie da się uniknąć komplikacji w procesie leczenia z powodu np. zatajenia przez pacjenta chorób przewlekłych, choćby padaczki czy alergii na konkretny lek. Czy takie zdarzenia, niewynikające z winy czy zaniedbania placówki medycznej, mają szansę być wyjaśnione przez specjalne działy czy komisje?

Definicja zdarzenia medycznego jest znacznie szersza niż dotąd. Obejmuje zarówno zdarzenia spowodowane przez błąd medyczny, jak i takie, gdy z innych powodów pacjent nie otrzymał świadczenia zdrowotnego zgodnego z aktualną wiedzą medyczną, albo gdy wybrana metoda leczenia lub diagnostyki była dopuszczalna, lecz okazała się nieoptymalna. W ramach oceny zdarzenia konieczne będzie każdorazowo potwierdzenie związku między sposobem udzielenia świadczenia zdrowotnego a doznaną przez pacjenta szkodą. Nie chodzi tutaj jednak o przypadki, gdy rozstrój zdrowia czy śmierć pacjenta wynikają z naturalnego przebiegu choroby albo są skutkiem jego własnych zachowań, niezależnych od jakości procesu diagnostyczno-leczniczego.

Przekazanie danych medycznych, w tym danych wrażliwych, związanych z leczeniem pacjenta, niesie za sobą ryzyko naruszenia zasad RODO. Kto i w jakim trybie może zwolnić szpital z obowiązku RODO, w związku z prowadzonym postępowaniem?

Przepisy tworzące Fundusz Kompensacyjny przyznają Rzecznikowi prawo do dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta zarówno tej gromadzonej w systemie e-Zdrowie, jak i znajdującej się w dyspozycji podmiotów leczniczych. Placówka, do której rzecznik zwróci się o przedstawienie dokumentacji związanej z udzielonymi pacjentowi świadczeniami zdrowotnymi, ma obowiązek to uczynić bez naliczania opłaty i bez żadnych innych dodatkowych środków czy zgód. Zachęcamy natomiast oczywiście do zachowania niezbędnych środków bezpieczeństwa, np. zabezpieczania dokumentacji przesyłanej w formie elektronicznej hasłem, które udostępnić należy rzecznikowi w odrębnym kanale komunikacji.

Jaki jest tryb nałożenia na szpital kary pieniężnej, kto decyduje o jej wysokości?

Podmiot leczniczy, który nie przekaże w terminie żądanych informacji czy dokumentów, naraża się na karę pieniężną w wysokości do 50 tys. zł. Organem uprawnionym do nałożenia kary pieniężnej, w drodze decyzji administracyjnej, jest sam rzecznik. Będzie to czynił po wnikliwym zbadaniu całej sprawy, jako że wysokość kary powinna uwzględniać okres, stopień oraz okoliczności naruszenia obowiązku, a także ewentualne działanie w warunkach recydywy. Warto zaznaczyć, że uprawnienie do nakładania kar rzecznik ma już obecnie – w ramach postępowania w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe prawa pacjentów może wykorzystać taką sankcję do zdyscyplinowania podmiotu leczniczego, który nie podejmuje wymaganej prawem współpracy z Rzecznikiem.

Czy przewidziana jest procedura odwoławcza dla szpitala od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej?

Jak najbardziej. Ukarana placówka może złożyć do Rzecznika Praw Pacjenta wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Niezależnie od takiej ścieżki ma też prawo wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Nie można wykluczyć, że część skarg pacjentów lub ich rodzin może być bezzasadna. W przypadku gdy takie postępowania zostaną nagłośnione przez media, placówka medyczna może ponieść istotne straty wizerunkowe. Czy w takiej sytuacji kierownictwu szpitala pozostaje jedynie droga sądowa?

Dotychczasowy system dochodzenia roszczeń związanych ze szkodami medycznymi, oparty niezmiennie na sporze między poszkodowanym a placówką medyczną, personelem medycznym czy ich ubezpieczycielem, generował bardzo wysoki poziom emocji. W tych warunkach poczucie krzywdy jest bardzo trudne do zniwelowania, a mur dzielący strony ciężko zburzyć. W grę wchodzą więc również inne niż typowo prawne środki działania, w tym nagłaśnianie sprawy w mediach. Nowy model pozasądowego kompensowania szkód medycznych daje szansę na odwrócenie tej tendencji – odłożenie na bok emocji, nieeskalowanie sporu, zapewnienie poszkodowanemu szybkiego wsparcia finansowego. Ważniejsze jest tu skupienie się na szybkiej, skutecznej pomocy pacjentom i ich bliskim oraz na wyciągnięciu wniosków na przyszłość, tak by wzmocnić bezpieczeństwo pacjentów w tej placówce, a także wskazać dobrą praktykę w tym zakresie dla innych szpitali.

BARTŁOMIEJ CHMIELOWIEC (MBA)

Rzecznik Praw Pacjenta, radca prawny, wcześniej dyrektor w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pracował też w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Biurze Rzecznika Finansowego. Urząd Rzecznika Praw Pacjenta sprawuje od 30 października 2017 r. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Uzyskał tytuł Master of Business Administration (MBA) na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia podyplomowe na kierunku rachunkowość na Wydziale Zarządzania i Informatyki Uniwersytetu Ekonomicznego im. Oskara Langego we Wrocławiu. Jest radcą prawnym wpisanym na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.

Autor: Magdalena Pokrzycka-Walczak

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy