Blisko 35 mln będzie kosztować stworzenie Centrum Geriatrii w Trójmieście, które powstanie w ciągu 4 lat. To odpowiedź na potrzeby rosnącej populacji seniorów wymagających kompleksowej opieki zdrowotnej.
Osoby w wieku poprodukcyjnym stanowią coraz większą część społeczeństwa. Według danych GUS udział osób powyżej 65 roku życia w całym społeczeństwie do 2030 roku zwiększy się blisko dwukrotnie i osiągnie ponad 23%. Jest to wyzwaniem dla systemu opieki zdrowotnej w Polsce.
Nowelizacja ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w art. 95a.1, określa, że dla obszaru województwa sporządzana będzie regionalna mapa potrzeb zdrowotnych, zwana „Mapą Regionalną”, uwzględniającą specyfikę potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnych. Mapę Regionalną dla danego województwa sporządza właściwy wojewoda w porozumieniu z Wojewódzką Radą do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Dokument ten tworzy się raz na 5 lat.
Za mało dyżurujących zespołów, skracanie czasu ich pracy, a także pełnienie dyżurów na odległość to niektóre zastrzeżenia NIK dotyczące funkcjonowania nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Najwyższa Izba Kontroli zaleca wzmocnienie nadzoru ze strony NFZ nad realizacją świadczeń w tym, zakresie.
Polskie placówki medyczne coraz chętniej wdrażają skoordynowaną opiekę zdrowotną. Dbają o to, aby kompleksowo podejść do pacjenta i zapewnić mu ciągłość leczenia, a także mieć wewnętrzny nadzór nad jakością usług.
Pacjenci korzystający ze stacjonarnych albo całodobowych świadczeń opieki zdrowotnej będą mogli złożyć oświadczenie o przysługującym im prawie do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych obejmujące okres od dnia rozpoczęcia do zakończenia leczenia. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Zmniejszenie liczby zespołów lekarsko-pielęgniarskich podstawowej opieki zdrowotnej świadczonej w nocy i święta to jedna ze zmian, jaką zamierza wprowadzić NFZ w warunkach zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na świadczenia tego rodzaju.
Opatrzenie każdej strony oferty numerem oraz podpisami lub parafami osób uprawnionych do reprezentacji, a także potwierdzenie gotowości do udzielania świadczeń od pierwszego dnia umowy to nowe wymogi kontraktowania. Ich niedopełnienie może spowodować odrzucenie oferty.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!