Śmierć pacjenta w wyniku błędów medycznych, nawet gdy są one jedynie domniemane przez rodzinę, jest dla jego najbliższych podstawą do wystąpienia z roszczeniem. Jak jednak udowodnić winę świadczeniodawcy, jeżeli pacjent nie zdążył nikogo upoważnić do dostępu do dokumentacji medycznej, a to przede wszystkim na jej podstawie można ocenić, czy faktycznie doszło do błędu?
Zdarza się, że osoby upoważnione przez pacjenta do dostępu do jego dokumentacji medycznej proszą ustnie o wydanie jej kopii, także przed zakończeniem leczenia pacjenta. Czy placówka medyczna jest związana takim wnioskiem? Czy jest to możliwe?
Pan Jan leczył się szpitalu w okresie wakacyjnym w 2018 roku. Cześć jego dokumentacji prowadzono w formie papierowej, a część w formie elektronicznej. W związku z potrzebą zasięgnięcia opinii innego specjalisty, zwrócił się do szpitala o umożliwienie mu wglądu w dokumentację medyczną. Zamierzał wykonać jej zdjęcia i sporządzić dla siebie notatki. Czy możesz mu na to pozwolić?
Problematyka udostępniania dokumentacji medycznej, w tym wydawanie wyników badań laboratoryjnych, rodzi wiele pytań wśród zarządzających placówkami medycznymi, którzy opracowują procedury postępowania w tym zakresie. Oto odpowiedzi na najczęstsze pytania.
Kwestie związane z udostępnianiem dokumentacji medycznej i składaniem oświadczeń przez pacjentów dotyczących np. dostępu do dokumentacji czy udzielania informacji o stanie zdrowia wciąż rodzą wiele pytań. Oto odpowiedzi na najczęstsze z nich.
Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej wynikające z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta jest powszechnie znane i realizowane. Jednak RODO obowiązujące od 25 maja przyznaje pacjentom niezależną, dodatkową podstawę do nieodpłatnego uzyskania dostępu do pełnej dokumentacji medycznej. Kiedy musisz zastosować te zasady?
Jeżeli pacjent upoważnił konkretną osobę do uzyskiwania informacji i dostępu do dokumentacji, to jego wola musi być uszanowana i nie możesz żądać od pacjenta, aby upoważnił inną osobę, gdyż ta upoważniona cieszy się złą sławą w placówce. Sprawdź, z czego wynika takie uprawnienie pacjenta.
W przypadku zaprzestania wykonywania działalności leczniczej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych przekazuje dokumentację medyczną innym podmiotom. Czy można zatem pobierać opłaty za wydanie dokumentacji podmiotu, który już nie udziela świadczeń?
Dokumentację medyczną musisz udostępnić wszystkim podmiotom wskazanym w przepisach ustawy o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Jak jednak postąpić, gdy zgłosi się do Ciebie z taką prośbą przedstawiciel instytucji, której nie wymienia ustawa?
Udostępnianie dokumentacji medycznej pacjenta to temat, który wywołuje liczne wątpliwości i nastręcza wiele trudności. Regulacje prawne można intepretować w dowolny sposób, co oczywiście nie rzadko prowadzi do rozbieżności, również w orzecznictwie sądowym. Sprawdź, czy możesz tworzyć wewnętrzne regulacje dotyczące udostępniania dokumentacji medycznej?
Jedna z placówek medycznych określiła w regulaminie, że udostępnia dokumentację medyczną na podstawie pisemnego wniosku, w terminie 7 dni. Sprawdź, czy jest to praktyka naruszającą prawa pacjentów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!