Rzecznik Praw Pacjenta uznał zaniechanie rejestracji telefonicznej za ograniczenie praw pacjentów. Poznaj praktyczne wskazówki dotyczące ustrzeżenia się przed ograniczaniem metod rejestracji pacjenta.
Placówka POZ powinna zapewnić dostępność świadczeń lekarza zgodnie z harmonogramem pracy, najczęściej w dniu rejestracji pacjenta. Sprawdź, co możesz zrobić, gdy nie ma możliwości udzielenia świadczenia w danym dniu.
Jeśli masz trudną sytuację – opisz ją na bieżąco. Pracownicy rejestracji mogą założyć zeszyt, w którym rejestratorki spiszą takie sytuacje. Sprawdź, co możesz zrobić, gdy masz trudnego pacjenta.
W dobie pandemii zadaniem menedżerów jest zorganizowanie funkcjonowania placówek opieki zdrowotnej w taki sposób, aby przy uwzględnieniu warunków lokalowych, dostępnych środków materialnych oraz charakteru i zakresu udzielanych świadczeń zapewnić bezpieczeństwo pacjentom i personelowi. Oto, co możesz zrobić.
Co prawda już wcześniej pacjenci mogli zapisywać się telefoniczne do lekarzy, a zmuszanie do osobistej rejestracji traktowano jednoznacznie jako sprzeczne z przepisami i godzące w prawa pacjenta. Ograniczenie zapisów wyłącznie do drogi telefonicznej stanowi jednak duże wyzwanie dla wielu podmiotów. Jak to zorganizować, aby nie zakłócić pracy rejestracji?
W czasie epidemii musisz zwrócić szczególną uwagę na sposób komunikacji z pacjentami – nie wystarczą tylko informacje na drzwiach przychodni i w Internecie. Koniecznie zadbaj o dostępność rejestracji telefonicznej, jeśli to możliwe, uruchom teleporady dla pacjentów. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić.
Przy rejestracji pacjenta bardzo ważne jest poprawne wprowadzenie jego danych, weryfikacja jego ubezpieczenia przez system EWUŚ bądź inny sposób potwierdzenia uprawnień oraz wskazanie trybu przyjęcia i - w przypadku świadczeń realizowanych na podstawie skierowania - sprawdzenie jego poprawności i kompletności. Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Zanim pacjent pojawi się u lekarza lub w pracowni wykonującej badania diagnostyczne najpierw przechodzi proces rejestracji i może to zrobić na kilka sposobów. Pracownik rejestracji zobowiązany jest uzyskać od pacjenta oraz przekazać pacjentowi dość duży zasób danych i informacji. Co obejmuje ta wymiana informacji?
W procesie rejestracji najważniejszy jest pacjent. Dlatego placówka medyczna w pierwszej kolejności powinna zadbać o ochronę jego danych osobowych. We właściwym zorganizowaniu tego obszaru działalności placówki medycznej będą pomocne wytyczne UODO. Zapoznaj się z nimi, bo ich przestrzeganie zminimalizuje negatywne skutki kontroli.
RODO w obsłudze pacjenta to kwestia rozwiązań prawno-proceduralnych czy informatycznych, ale też czynnik ludzki. To, jak zachowa się lekarz, pielęgniarka/położna, czy pracownik rejestracji jest ważne w kontekście przestrzegania przepisów o ochronie danych. Poznaj wskazówki dotyczące przestrzegania przepisów o ochronie danych w rejestracji medycznej.
Z e-booka dowiesz się:
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!