Zapewnienie wsparcia lekarzom i pozostałemu personelowi medycznemu w czasie kryzysu to jedno z wyzwań kierowników placówek medycznych – rozmowa z dr Małgorzatą Gałązką-Sobotką, dyrektorem Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.
Oprócz pomocy doraźnej i wsparcia medycznego uchodźców z Ukrainy na terenie Polski Grupa LUX MED prowadzi działania również na Ukrainie… Niedawno przekazano karetkę z pełnym wyposażeniem i lekami do szpitala we Lwowie. Jak udało się tak szybko przeprowadzić akcję pomocy? Rozmowa z Michałem Rybakiem, wiceprezesem ds. operacyjnych w Grupie LUX MED.
Wykształcony koder to wsparcie i odciążenie pracy personelu medycznego od kodowania rozpoznań stawianych pacjentom i wykonanych na ich rzecz procedur medycznych. Rozmowa z dr. n. o zdr. MICHAŁEM CHROBOTEM, prezesem Zarządu Polskiego Towarzystwa Koderów Medycznych.
W czasie pandemii dopuszcza się ograniczenia w korzystaniu z praw pacjenta. Prawa pacjenta można jednak tylko ograniczyć, a nie wyłączyć ich stosowanie. Ograniczenia muszą być także dostosowane do występującego aktualnie zagrożenia epidemicznego – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Mamy do czynienia z centralizacją systemu ochrony zdrowia. Jej konsekwencją na pewno nie będzie tworzenie wyspecjalizowanych, niezależnych agencji, oceniających jakość i wskazujących kierunki działań, poprawiających efektywność leczenia i bezpieczeństwo pacjentów – mówi dr Piotr Warczyński, były wiceminister zdrowia. Sprawdź, co warto dopracować w ustawie o jakości w ochronie zdrowia.
Wprowadzenie opieki koordynowanej to jedyne wyjście, aby realnie wpływać na zdrowie społeczeństwa. Dlatego warto tworzyć konsorcja koordynowanej ochrony zdrowia konkurujące o wartość dla pacjenta - mówi Urszula Szybowicz, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Koordynowanej Ochrony Zdrowia.
Zarządzanie ryzykiem jest świadectwem kultury organizacyjnej, kultury osób zarządzających i odpowiedzialności. Poznaj dobre praktyki Serafin Clinic w Gliwicach związane z zarządzaniem ryzykiem i dowiedz się, jak takie podejście pomaga w zarządzaniu. Rozmowa z Katarzyną Gumienny, dyrektorem ds. organizacyjnych Serafin Clinic w Gliwicach.
Najcenniejszym zasobem systemu ochrony zdrowia jest czas profesjonalistów medycznych, wspieranych przez personel niemedyczny. O tym, w jakim kierunku powinna pójść transformacja opieki zdrowotnej, mówi Robert Mołdach, prezes Instytutu Zdrowia i Demokracji.
Kontynuujemy tradycje dawnego obwodu lecznictwa kolejowego, który adresował usługi medyczne do pracowników kolei i ich rodzin. Po likwidacji obwodu postanowiliśmy spróbować sił w prowadzeniu własnej przychodni – mówi Maria Budzyńska, kierowniczka NZOZ MED-KOL w Lublinie.
Przed zarządzającymi placówkami medycznymi ogromne wyzwanie - czwarta fala pandemii koronawirusa. Na jakie zagadnienia dyrektorzy szpitali i przychodni powinni zwrócić szczególną uwagę, by w kolejnym kryzysie pandemicznym zapewnić pracownikom maksimum komfortu psychofizycznego?
Personel niemedyczny w równym, a może nawet większym stopniu niż lekarze i pielęgniarki, jest narażony na zakażenie COVID-19 - mówi Krystian Krasowski, inicjator i koordynator projektu „Personel Pomocniczy w Ochronie Zdrowia”. Wywalczyliśmy dodatki covidowe dla tej grupy pracowników.
UODO pozytywnie zaopiniował Kodeks postępowania dla sektora ochrony zdrowia złożony przez Polską Federację Szpitali. To jeden z dwóch pierwszych kodeksów branżowych w ochronie zdrowia przyjętych w naszym kraju. Co z tego wynika dla placówek medycznych? Czy warto już stosować postanowienia kodeksu? Rozmowa z Ligią Kornowską, dyrektor zarządzającą Polskiej Federacji Szpitali.
Możliwość dogłębnego poznania problemów na danym stanowisku i realnej szansy ich rozwiązania daje kontakt z pracownikami w naturalnym środowisku pracy. Pozwala to na dotarcie do źródłowych problemów i jest znacznie bardziej efektywne niż typowe zarządzanie „zza biurka”. Sprawdź, co jeszcze się sprawdza w Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich.
Chory z nadciśnieniem tętniczym lub cukrzycą, po pierwszorazowej stacjonarnej wizycie, będzie mógł wpisywać wyniki pomiarów do systemu. Na ich podstawie lekarz zdecyduje, kiedy pacjent osobiście powinien zjawić się w poradni - rozmowa z Arkadiuszem Lendzionem, zastępcą dyrektora naczelnego ds. administracyjno-technicznych Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.
Pracownik niedoinformowany jest zestresowany, żyje w lęku, który będzie eskalowany przez napięcie emocjonalne. Dlatego pracodawca, niezależnie od tego, czy jest to sam dyrektor, czy osoba przez niego upoważniona, powinien na bieżąco przekazywać istotne dla lekarzy i personelu wspierającego informacje, ale także wyjaśniać sposoby wdrażania np. nowych uregulowań prawnych w placówce. Rozmowa z MATEUSZEM WARCHAŁEM, specjalistą prawa pracy i ekspertem ds. ochrony zdrowia.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!