Choć nie sposób porównać możliwości słynnych amerykańskich placówek medycznych, traktowanych jako wzorcowe w obszarze skutecznego public relations (jak Cleveland Clinic czy Mayo Clinic), z realiami polskimi, gdzie brakuje specjalistów ds. marketingu, a ZOZy nie są w stanie wygospodarować porównywalnych budżetów na działania edukacyjno-informacyjne (i zatrudnić sztabu grafików do tworzenia atrakcyjnych form przekazu) nietrudno zauważyć, że Instagram (w znacznie mniejszej mierze Pinterest) już od lat jest wykorzystywany w branży ochrony zdrowia.
Jak prowadzić profil placówki medycznej na Instagramie
Coraz więcej placówek medycznych ma świadomość, że w działaniach marketingowych, szczególnie z obszaru public relations, koniecznością jest marketing treści (content marketing), oczywiście w tej branży rozwijany wokół zagadnień edukacji zdrowotnej. Coraz szerzej przebija się, również w tej branży, edukacja w obrazkach, zainteresowanie tworzeniem i publikowaniem infografik, atrakcyjnych grafik i zdjęć, a w ślad za nimi – otwarcie na nowe, atrakcyjne kanały komunikacji takie jak Instagram.
Choć samo założenie kanału dla marki placówki medycznej nie stwarza najmniejszych problemów, podobnie jak wrzucanie zdjęć czy filmów, schody zaczynają się wówczas, gdy trzeba podjąć decyzję co, z jaką częstotliwością, o której godzinie i jak przygotowane ma się pojawiać w Instagramie. Statystyk i skali działań nie podejrzymy tu tak łatwo jak na Facebooku, trudniej zatem o podejmowanie decyzji, gdy trzeba się zdecydować np. na korzystanie z zewnętrznych narzędzi do monitoringu.
Kolejnym dylematem są hashtagi czyli aktywne słowa-klucze, dzięki którym film lub zdjęcie zostanie przyporządkowane do danego tematu, danej emocji, choroby itd. Choć chcemy dotrzeć przede wszystkim do odbiorców w kraju, warto pamiętać, że wciąż na Instagramie prym wiodą hashtagi anglojęzyczne (zatem częściej #cancer niż #rak czy #illness niż #choroba). Zawsze warto pokusić się o stworzenie czy zawłaszczenie dla siebie takie hashtaga, i konsekwentnie go rozwijać i promować, by był coraz częściej stosowany w interesującej nas grupie docelowej (np. kobiet w ciąży – dla przychodni ginekologicznej, matek małych dzieci – dla kliniki pediatrycznej, sportowców – w przypadku działań kliniki specjalizującej się w medycynie sportowej itd.).
Nawet jeśli nie mamy czasu i weny twórczej, by tworzyć ciekawe (i czytelne w wersji mobilnej) infografiki, możemy skorzystać z układanek fotografii, jakie oferuje Instagram, tworzenia własnych konceptów, ale również wykorzystywania lokalizacji przy opisie zdjęć (byleby jedynie tych dobrej jakości) czy grafik i przemyślanego opisu profilu naszego ZOZu.
Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy Instagram sprzedaje; jest kolejnym narzędziem komunikacji z pacjentami, dostępnych dla nich w smartfonach całodobowo przez 7 dni w tygodniu, szansą na pogłębienie relacji, pokazanie się nowym potencjalnym pacjentom, na zaintrygowanie ciekawą informacją w ramach edukacji zdrowotnej.
To, co szczególnie jest pożądane to publikowanie takich materiałów, które będą wyróżnialne na tle innych, unikatowe, ale i atrakcyjne, by były chętnie udostępniane dalej przez użytkowników Instagrama. Oczywiście widoczności sprzyja połączenie profilu instagramowego z facebookowym, dodanie wtyczki na witrynie placówki, na firmowym blogu.
Ważne jest również, czy mamy pomysł na komunikację z użytkownikami, czy udaje nam się zostać oznaczonymi w komentarzu, czego dotyczą komentarze pod filmami i zdjęciami na profilu placówki. Oczywiście nie warto posiłkować się pomocą fałszywych kont i kupowanych userów, bo przecież nadrzędną wartością i celem komunikacji w Instagramie jest budowanie relacji i zbieranie realnych opinii o naszej marce, usługach, o potrzebach i oczekiwaniach. Tu zasięg nie będzie zapewne tak spektakularny jak w przypadku Facebooka, ale sprawne działania powinny doprowadzić do pozyskania nawet kilku tysięcy obserwujących. Grunt, to ich utrzymać i podsycać zainteresowanie swoimi usługami.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur